خودروسازان در سالهای اولیه فرمول یک محدودیتهای طراحی کمی داشتند، مدتها قبل از اینکه قوانین سختگیرانه خودروها را به کپیهایی با حجاب نازک از یکدیگر تبدیل کنند. مرسدس بنز در اواسط دهه 1950 از این فرصت استفاده کرد و W 196 R را ساخت، یک ماشین مسابقه ای با صندلی های باز که می توانست بدنه ای ساده را بپوشد. این Stromlinienwagen نام داشت و RM Sotheby’s یکی از آنها را با شجره نامه باورنکردنی می فروشد.
این ماشین اولین مسابقه خود را در جایزه بزرگ بوئنوس آیرس در ژانویه 1955 با خوان مانوئل فانجیو خلبانی شاسی شماره 9 انجام داد و 1-2 پیروز شد. این خودرو کار مسابقه ای خود را با پیروزی 1-2 دیگر با سر استرلینگ ماس به پایان می رساند و سریع ترین دور را در جایزه بزرگ ایتالیا در سال 1955 به دست می آورد.
مرسدس در ابتدا تمام 10 نمونه W 196 باقی مانده را پس از کمپین های خود حفظ کرد و آنها را در حالت عادی نگه داشت. با این حال، در نهایت چهار خودرو از جمله شاسی شماره 9 را اهدا کرد. این خودرو خانه جدیدی در بنیاد ایندیاناپولیس موتور اسپیدوی پیدا کرد، جایی که از آن زمان تاکنون در آن قرار داشته و در طول عمر خود دو بار بازسازی شده است.
به گفته RM Sotheby’s، این تنها Stromlinienwagen است که تا به حال برای فروش به یک مشتری خصوصی ارائه شده است، و یکی از چهار W 196 R شناخته شده است که در پایان فصل F1 1955 بدنه سادهای دارد. RM ارزش خود را “بیش از 55,000,000 دلار” میبندد.
این حراج تنها دو سال پس از آن برگزار شد که مرسدس 300 SLR Uhlenhaut کوپه – یکی از دو موجود موجود – به قیمت خیره کننده 143 میلیون دلار فروخته شد و آن را به گران ترین وسیله نقلیه روی کره زمین تبدیل کرد. در حالی که این W 196 کمیاب نیست، تاریخچه آن در فضای مسابقه بی نظیر است. ما در این برآورد ارزش کوچکترین شکی نداریم.
منبع:motor1