امسال شاهد بازگشت دوباره ای در فروش گوشی های هوشمند بودیم که پس از سال 2020 در رکود قرار داشت، اما اپل تقریباً رشدی نداشت. رقبای مبتنی بر اندروید – به ویژه تولیدکنندگان تلفن های چینی – نسبت به اپل یک تن محصول بیشتری را جابه جا کردند و این تقریباً به دلیل عرضه بی نظیر آیفون 16 است که ما داشتیم.
فروش آیفون تنها حدود 0.4 درصد رشد داشته است که برای شرکتی با قد و قامت آن یک افزایش ناچیز است. از سوی دیگر، بر اساس IDC (شرکت بین المللی داده) بقیه صنعت گوشی های هوشمند رشد 6.2 درصدی را تجربه کردند. بسیاری از این رشد نتیجه بازگشت جهان به حالت عادی پس از شکست سال 2020 است. ارائه تلفن های ارزان قیمت چین نیز با مشاهده افزایش پذیرش در مناطق کم درآمد به رشد کمک کرد.
پیشبینیها میگویند که اپل احتمالاً در سال 2025 سال بهتری خواهد داشت. هوش مصنوعی، در حالی که تمرکز اصلی تولیدکنندگان بزرگ تلفن امروز است، نتوانسته تقاضا را افزایش دهد. نکته اصلی فروش آیفون 16، هوشمندی اپل بود و ظاهراً برای هیجان بیشتر مصرف کنندگان کافی نبود. همچنین کمکی نمی کند که در فازهای مختلف عرضه شود و مدام به تأخیر می افتد.
به غیر از آیفون 16، ما همچنین شاهد عرضه اپل ویژن پرو در ماه فوریه بودیم. در ابتدا انتظار می رفت با وجود قیمت مضحک، این هدست به یک موفقیت فوری تبدیل شود، این هدست نتوانست انتظارات فروش را برآورده کند. مدت کوتاهی پس از عرضه، تولید کند شد و اکنون گزارشهایی مبنی بر توقف کامل آن تا پایان سال وجود دارد.
در حالی که آیفون همچنان نان و کره اپل است، این شرکت همچنین به دنبال باز کردن سایر جریانهای درآمدی است. اکنون گزارشهایی از یک ربات آیپد در دست ساخت و همچنین یک دستگاه خانه هوشمند که با دیگر محصولات اپل ارتباط برقرار میکند، وجود دارد. مارک گورمن از بلومبرگ فاش می کند که اپل جاه طلبی های بالایی برای تولید ربات های انسان نما با هوش مصنوعی در آینده دارد.
اینکه آیا این دستیاران ربات به واقعیت تبدیل می شوند یا راه ماشین اپل را می روند، باید دید. آنچه مشهود است این است که آیفون 16 یک ارتقاء بسیار خسته کننده بود و اکنون چشم همه به آیفون 17 ایر است و اینکه آیا می تواند تقاضا را همانطور که اپل امیدوار است احیا کند یا خیر.
منبع:phonearena