دولت تأیید کرده است که پس از واکنش شدید خودروسازان بر سر قوانین، تغییراتی در دستور کار خودروهای بدون آلایندگی (ZEV) بریتانیا اعمال خواهد شد.
این تصمیم عصر امروز توسط جاناتان رینولدز، وزیر بازرگانی اعلام شد و گفت که او از نحوه کارکرد قوانین “ارثی” فعلی “نگران” است.
دولت اکنون با خودروسازان مشورت خواهد کرد تا «گزینههایی برای راه بهتر رو به جلو» بیابد. رینولدز به این تغییرات اشاره نکرد، اما تایید کرد که ممنوعیت خودروهای جدید احتراق خالص در سال 2030 باقی خواهد ماند.
وی با بیان اینکه تا ژانویه تصمیم گیری خواهد شد، گفت: «ما وضعیت را جدی می دانیم و فوریت را دریافت می کنیم. “ما می دانیم که شما نیاز به اطمینان دارید و به همین دلیل است که ما این مشاوره را سریع پیگیری خواهیم کرد، به شما در جهت شفافیت سفر می دهیم، و اطمینان می دهیم که در هفته های آینده قبل از تصمیم گیری در ژانویه، پاسخ های مورد نیاز خود را خواهید داشت.”
او افزود: «من میخواهم هر کاری که ممکن است انجام دهم تا مطمئن شوم خودروهای الکتریکی در اینجا در بریتانیا ساخته میشوند. آینده خودروهای برقی در بریتانیا داستانی منفی نیست و نباید باشد. این باید مثبت باشد زیرا محصولات عالی هستند.
در حال حاضر این دستور بیان میکند که خودروسازان باید در سال 2024 به ترکیبی از فروش 22 درصدی خودروهای برقی دست یابند (که هر سال به 80 درصد افزایش مییابد تا سال 2030) در غیر این صورت با جریمههای سنگین برای هر خودروی غیر برقی که بیش از این آستانه فروخته میشود، مواجه شوند.
با این حال، پیشبینی میشود که فروش خودروهای الکتریکی در سال جاری تنها به 18.5 درصد از سهم بازار برسد.
عدم حمایت دولت – مانند خرید یا داشتن مشوق های خودروهای الکتریکی – انتقاد اصلی خودروسازان بوده است که می گویند این اهداف بدون کمک دست نیافتنی هستند، به ویژه در بحبوحه رکود عمومی در علاقه خودروهای الکتریکی.
مذاکرات هفته گذشته بین خودروسازان، وزیر حمل و نقل لوئیز هیگ و رینولدز تأیید کرد که دولت از تاریخ ممنوعیت فروش خودروهای جدید ICE در سال 2030 تسلیم نخواهد شد اما درها را برای اصلاحات در دستور ZEV باز گذاشت.
لیزا برانکین، مدیر عامل فورد بریتانیا و ایرلند، در پاسخ به گزارشهای قبلی امروز مبنی بر قریبالوقوع بودن تصمیمگیری، گفت: «فورد با جاهطلبی دولت بریتانیا برای ۱۰۰ درصد خودروهای بدون آلایندگی تا سال ۲۰۳۵ موافق است، اما چالشهای فعلی بازار باعث شده است طرح VETS [تجارت آلاینده های خودرو] غیر قابل اجرا است. ما از گزارشهای امروزی استقبال میکنیم که نشان میدهد بازنگری سریع این طرح انجام خواهد شد و خوشحالیم که دولت در این زمان حساس به صنعت گوش میدهد.
“هدف نهایی زیر سوال نمی رود، اما تقاضای فعلی برای وسایل نقلیه الکتریکی کمتر از حد انتظار است و مطابق با مسیر اجباری نیست. برای سازندگانی مانند فورد که میلیاردها دلار در فناوری های جدید و تولید پیشرفته سرمایه گذاری کرده اند، باید انعطاف پذیری بیشتری ایجاد شود. به این طرح و مشوقهای حمایت شده توسط دولت برای کمک به تشویق مشتریان برای تغییر.
ویکی رید، مدیر عامل ChargeUK (سازمان ارائهدهنده اصلی شارژر در بریتانیا) افزود که اگرچه از این مشاوره خرسند است که «شفافیت بسیار مورد نیاز را به ارمغان میآورد»، اما هرگونه تغییر در ترکیب فروش خودروهای الکتریکی «خطر ایجاد عدم اطمینان از همه طرفها را دارد. توافق شده دشمن بسیار انتقال EV است.
او افزود که بازنویسی مجدد دستور ZEV “احمقانه” است، زیرا “میلیاردها پوند سرمایه گذاری در راه اندازی زیرساخت شارژ EV در معرض خطر قرار خواهد گرفت.”
اظهارات وی در تضاد با بیانیه هفته گذشته نیسان است که از دولت بریتانیا خواسته بود تغییرات فوری در دستور ZEV ایجاد کند و هشدار داد که عدم انجام این کار خطر “تضعیف پرونده تجاری” برای سرمایه گذاری آینده را به همراه دارد.
این شرکت ژاپنی که 7000 کارمند در بریتانیا دارد، این اهداف را “منسوخ” خواند.
رئیس اروپایی آن، گیوم کارتیه، خواستار “اقدام فوری” شد، زیرا این دستور “خطر تضعیف پرونده تجاری برای تولید خودرو در بریتانیا و قابلیت دوام هزاران شغل و میلیاردها پوند سرمایهگذاری را دارد”.
منبع:autocar