آخرین باری که هر کدام از این ماشین ها را دیدید کی بود؟ پژو 505 بیش از یک میلیون فروخته است، اما به دلیل استفاده از زنگ زدگی و اسقاط، تعداد کمی از آنها هنوز در جاده های بریتانیا زنده مانده اند. حتی تعداد کمتری هم آزادانه روی آنها پرسه میزند.
پژو 508 PSE که اکنون شش ساله است، امتیاز I-Spy زیادی کسب نخواهد کرد، اما با توجه به اینکه پژو اخیراً آن را از فروش حذف کرده است – میخواهد تمام طیف خود دارای یک آپشن برقی الکتریکی باشد – انتخاب شجاعان باقی خواهد ماند. تعداد کمی
بی ام و در این مدت ده ها هزار دستگاه سریع سری 3 فروخته است. خودروی لوکس و بزرگ فرانسوی همچنان یکی از کنجکاوترین و اغلب مبتکرانهترین مکانهای دنیای خودرو است و یکی از آنهایی است که خریداران به راحتی آن را نادیده میگیرند.
نکته مهمتر این است که 508 PSE حداقل برای آینده قابل پیش بینی پژوهای پرفورمنس را با خود همراه می کند. برای اولین بار که میتوانیم به یاد بیاوریم، هیچ ابتکاری اسپرت معناداری در لیست قیمت پژو وجود ندارد.
شاید برای اولین بار از زمان عرضه 505 GTi. بنابراین شما به قفسه کتاب های پژوهای مدرن سریع نگاه می کنید. و، من، آیا آنها خوش تیپ نیستند.
این نمونه تراش خورده و کروم شده 1983 توسط جان یارون آورده شده است و داستانی احساسی در آن وجود دارد. پدربزرگش آن را کاملاً نو خرید و از آن زمان به خانواده اش رسیده است. پدرش متأسفانه قبل از اینکه بتواند آن را همانطور که امیدوار بود ترمیم کند فوت کرد.
جان این نقش را برعهده گرفت و ماشین اکنون بهجای اینکه پنهان شود، بهطور منظم در حرکت است. روز بعد از این عکسبرداری، پسر جان با آن به اولین روز مدرسه خود رفت. این چیزی است که کلاسیک ها – و حفظ آنها – در مورد آن هستند.
505 عمر طولانی غیر معمولی داشت. بین سالهای 1978 تا 1992 در اروپا تولید شد، اما همچنان به عنوان مدلهای نوپا در سرتاسر جهان ساخته شد. مانند سلف خود 504، دارای مقاومتی بود که جذابیت جهانی داشت.
نشان GTi شاید در آن زمان به اندازه امروز معنی نداشت و نسخه های توربو و V6 سریعتر بودند. اما GTi همچنان قوی است، موتور 2.2 لیتری چهار سیلندر بنزینی آن 128 اسب بخار قدرت و 139 پوند فوت برای شتاب 0 تا 62 مایل در ساعت 9.8 ثانیه دارد.
شاید امیدوارکنندهتر این باشد که این خودرو دیفرانسیل عقب است – آخرین خودروی تولیدی پژو که چنین ادعایی را دارد.
مگر اینکه 508 PSE را در یکی از حالتهای درایو شگفتانگیز آن حساب کنید. این پلاگین هیبریدی قویترین خودروی جادهای پژو است که ترکیبی از 1.6 لیتری توربو بنزینی چهار و دو موتور الکتریکی دارد که 355 اسب بخار قدرت و 384 پوند فوت برای شتاب 0 تا 62 مایل در ساعت در 5.2 ثانیه تولید میکند.
شاید در کنار اجداد 41 سالهاش آنقدر سریع نباشد که انتظار میرود، اما پس از آن حدود 600 کیلوگرم بیشتر برای حرکت دارد.
خوشبختانه سیستم تعلیق، ترمزها و لاستیکهای آن نسبت به استوک 508 بهطور کامل ارتقا یافتهاند تا با جهش عملکرد مطابقت داشته باشند. میرایی تطبیقی با حالت درایو شما تنظیم می شود، و اگر این حالت برقی باشد، ممکن است یک بار دیگر یک پژو عقب رانده را در دست داشته باشید – البته به طور مختصر و با قدرت 110 اسب بخار.
نه این که 505 قدیمی مانند سالون های آلمانی که زمانی رقیب آن بود، چیدمان درایو عقب خود را ترومپ کند. شما احساس درستی ذاتی در شاسی آن را خواهید داشت، اما نه بیشتر. هیچ خطری وجود ندارد که ارقام پایین قدرت و گشتاور آن – که به ناچار در دورهای بسیار بالا ارائه می شود – آرامش زیر را بر هم بزند.
شاید توربو برخی از شیطنت های واقعی را فراخوانی کند. اما این بدان معنا نیست که GTi چیزی جز رانندگی لذت بخش نیست. قسمت جلو به طور مستقیم در پیچها قرار میگیرد، فرمان صاف و ارتباطی است، و در حالی که تقریباً خندهدار میچرخد و به پیچها خم میشود، همه اینها بخشی از گفتگوی غنی خودرو با راننده است.
پیچیدن متعهد در این پژو شبیه آن تصاویر وحشی است که آرشیو تست جاده اتوکار دهه 1980 را پر کرده است و با این حال همه اینها بدون از دست دادن کنترل یا حرکت است.
مهمتر از همه، شما باید توپی را با سرعت های قابل توجهی زیر 60 مایل در ساعت تک لاین داشته باشید، چیزی که هیچ خودروی پرفورمنس مدرن – حتی بسیاری از هات هاچ های اخیرا بازنشسته – واقعا نمی تواند ادعا کند.
موتور کار سختی است، اما با دستی پنج سرعته دستی نادر ماشین جان، شما از ایفای نقش خود لذت خواهید برد. فقط برای استفاده از سوم – گاهی حتی دوم – در تپه هایی مانند این آماده شوید. هر کسی که با 205 GTi همان دوران آشنا باشد، ممکن است از راپ چهار سیلندر که همه آن را همراهی میکند لذت ببرد، حتی اگر این دو در واقع موتور مشترکی نداشته باشند.
505 با جاده نفس می کشد و اعتماد به نفس شما را تقویت می کند، که همه اینها با باسن باریک و شیشه فراوان آن کمک می کند. خودروهایی مانند اینها ممکن است در تست تصادف مچاله شوند، اما نیازی به قرار دادن آنها در دوربین ها و حسگرهایی مانند قلع و قمع روی درخت نیز نیست.
اساس یک خودروی واقعا خوب – سواری و تعادل هندلینگ معروف پژو – از آن عبور می کند، هر چند که به جای یک قهرمان عملکردی واقعی، حال و هوای یک خودروی خوب را می دهد، که شاید کمیاب بودن آن را در کنار 205 در حال حاضر توضیح دهد.
منبع:autocar