رانندگان بریتانیایی از نمایشگاهها دوری میکنند تا خودروهای قدیمی خود را نگه دارند، هم به ضرر فروشندگان خودروهای جدید و هم به نفع شرکتهای گارانتی و گاراژهای مستقل.
با وجود افزایش 6 درصدی مجموع فروش خودروهای جدید در سال جاری، این فروش به خریداران خصوصی 11.8 درصد کاهش یافته است.
در همین حال، از 34 میلیون خودروی موجود در جاده ها، 16 میلیون – تقریباً یکی از دو – بیش از یک دهه عمر دارند. از بین این خودروها 10.5 میلیون خودرو بالای 12 سال عمر دارند.
به گفته فیلیپ نوتارد، مدیر بینش در Cox Automotive، یک عامل کلیدی افزایش قیمت خودروهای جدید است که 129 درصد در 15 سال گذشته از میانگین 22868 پوند به 52342 پوند افزایش یافته است. این تقریبا 50 درصد بالاتر از تورم در همان دوره است.»
«متوسط خودروهای دیزلی اکنون 149 درصد گرانتر از مدل 2009 و میانگین بنزین 93 درصد گرانتر است.
“در همان زمان، پارک خودروهای جدید به طرز چشمگیری تغییر کرده است. امروزه 88 درصد مدل های دیزلی کمتر و 63 درصد مدل های بنزینی کمتری برای انتخاب وجود دارد. رشد خودروهای برقی به طور قابل درک خارج از نمودار است، اما نکته قابل توجه میانگین قیمت خودروهای برقی امروزی در مقایسه با همتای ICE آن است: 62000 پوند در مقابل 45000 پوند برای بنزین و 58000 پوند برای دیزل.
نوتارد افزود: «برای بسیاری از خریداران خودرو، هزینه تغییر از خودروی قدیمی خود به خودروی جدید و تغییر در خط تولید – به عنوان مثال، خودروهای کوچک کمتری وجود دارد – وقتی میآیند تا کنونی خود را ارتقا دهند، یک شوک است. ماشین.”
با توجه به اینکه مالکان خودروهای خود را انتخاب می کنند، شرکت های گارانتی با افزایش تقاضا برای محصولات و خدمات خود مواجه می شوند.
جیم موری جونز، مدیر ارشد بازاریابی در MotorEasy، به Autocar گفت که این شرکت از ناوگان قدیمی خودرو سود می برد. او گفت: «ما متوجه حجم بالاتری از مشتریان با وسایل نقلیه قدیمیتر شدهایم که به دنبال محافظت گارانتی برای آنها هستند. پیش از این، بیشترین تقاضا برای خودروهای چهار تا شش ساله بود، اما اکنون شاهد افزایش این تقاضا به هشت سال و حتی 10 سال هستیم.
گاراژها نیز سود می برند. سخنگوی انجمن مستقل گاراژ، یک گروه لابی، گفت که شرکت ها شاهد افزایش تجارت هستند، به خصوص که مالکان خودروهای مسن تر آنها را نسبت به شبکه های نمایندگی مجاز برای خدمات ترجیح می دهند.
با این حال، پارک خودروهای قدیمی خبر خوبی برای همه نیست. به نمایندگیها هشدار داده میشود که هنگام ارزیابی و ارزشگذاری خودروهای قدیمیتری که ممکن است گران قیمت باشند، دقت بیشتری به خرج دهند.
الکس رایت، مدیر حراج خودرو Shoreham Vehicle Auctions گفت: «بخش قدیمیتر مبادله قطعات، بین فروشندگانی که خودروی مناسب را با قیمت مناسب میخرند یا برای خودرویی در شرایط مکانیکی نامناسب بیش از حد پرداخت میکنند، دچار مشکل است. من هرگز ندیدم که بازار سهام تقسیم شود. تست درایو را نادیده بگیرید و فروشندگان در معرض خطر یک قبض تعمیر هستند که می تواند با ارزش خودرو برابری کند.
اگرچه آویزان کردن به یک خودروی قدیمی ممکن است ارزانتر از ارتقاء آن باشد، AA به رانندگان هشدار میدهد که در سرویسدهی کوتاهی نکنند.
یکی از سخنگویان گفت: «بحران هزینه زندگی به این معنی است که بسیاری از خانوادهها خرید خودروی جدید را به تاخیر میاندازند، اما این تصمیم [و همچنین] صرفهجویی با کاهش هزینههای تعمیر و نگهداری باعث شده تا گشتهای ما در بیش از نیمی از ساعت حضور داشته باشند. میلیونها خرابی بیشتر در سال گذشته نسبت به سال 2022. کاهش تعمیر و نگهداری خودرو میتواند اقتصاد کاذب و ایمنی را به خطر بیاندازد.
منبع:autocar