لوئیز هیگ، وزیر حمل و نقل، پس از اعتراف به یک جرم جنایی به دلیل گزارش نادرست به پلیس در سال 2013، از سمت خود استعفا داد. استعفای ناگهانی او تنها چند روز پس از شرکت در جلسات با چهرههای برجسته صنعت خودرو برای بحث در مورد نگرانیها صورت گرفت. دستور خودروی بدون آلایندگی (ZEV) بریتانیا.
هیگ دیروز (28 نوامبر) اعتراف کرد که حدود 10 سال پیش به پلیس گزارش دروغ داده است، پس از اینکه گزارش داد تلفن همراهش در یک دزدی سرقت شده است، در حالی که در واقع چنین نبوده است.
او در پی این درخواست مرخص شد، به این معنی که او به دلیل ارائه گزارش نادرست مجرم بود، اما آن را مستحق مجازات دیگری نمی دانست.
این پرونده شش ماه قبل از انتخاب هیگ به عنوان نماینده مجلس شفیلد هیلی در سال 2015 مورد بررسی قرار گرفت و بی بی سی به نقل از منابعی در وایت هال می گوید که او پس از انتصاب خود به کابینه سایه اعلام برکناری کرد.
با این وجود، هیگ در نامه خود می گوید که “هر چه که واقعیت داشته باشد”، این موضوع “ناگزیر باعث حواس پرتی می شود” و بنابراین او پست خود را ترک کرده است.
هیگ در نامه استعفای خود به نخستوزیر سر کیر استارمر گفت که «کاملاً به پروژه سیاسی [حزب کارگر] متعهد است» اما «بهترین کمک من از شما در خارج از دولت خواهد بود».
هیگ تنها چند ماه است که وزیر حملونقل بوده است، اما خروج شوکهکننده او در بحبوحه عدم اطمینان فزاینده در مورد عملی بودن مأموریت ZEV بریتانیا رخ میدهد.
بر اساس شرایط دستوری که توسط دولت محافظهکار قبلی معرفی شد، خودروسازان باید در سال 2024 به ترکیب 22 درصدی خودروهای الکتریکی از فروش خودروهای جدید دست یابند که طی شش سال آینده به 80 درصد در سال 2030 افزایش یابد.
اما با کاهش تقاضای ارگانیک برای وسایل نقلیه الکتریکی بسیار کمتر از سطح تعیین شده، شرکتهای خودروسازی مجبور هستند فروش خودروهای احتراقی را محدود کنند، خودروهای الکتریکی را با تخفیفهای سودآور بفروشند و عملیات تجاری خود در بریتانیا را مجددا ارزیابی کنند.
نیسان هفته گذشته هشدار داد که “حکمیت باعث تضعیف پرونده تجاری برای تولید خودرو در بریتانیا، و قابلیت دوام هزاران شغل و میلیاردها پوند سرمایه گذاری می شود” و خواستار “اقدام فوری دولت” برای رسیدگی به این خطرات شد.
در همین حال، فورد خواستار ایجاد انعطافپذیری بیشتر در مفاد دستور برای شناسایی نوسان تقاضای خودروهای الکتریکی شده است و انجمن سازندگان و بازرگانان موتور مکرراً خواستار حمایت از این دستور توسط مشوقهای خرید خودروهای الکتریکی با بودجه دولت شده است. .
مهمتر از همه، Stellantis دستور ZEV را به عنوان عاملی در تصمیم خود در اوایل این هفته برای تعطیلی کارخانه ون خود در لوتون، بدفوردشایر، پس از آن که کارلوس تاوارس، مدیر عامل شرکت، این سیاست را “چیز وحشتناکی برای بریتانیا” نامید و هشدار داد که ممکن است “کشنده باشد” را ذکر کرد. “صنعت خودروی داخلی.
کناره گیری هیگ از سمت وزیر حمل و نقل تنها چند روز پس از آن صورت می گیرد که او و جاناتان رینولدز، وزیر بازرگانی، با تعدادی از خودروسازان – از جمله ب ام و، فورد، نیسان، استلانتیس، تسلا، تویوتا و فولکس واگن – ملاقات کردند تا درباره راه های مدیریت انتقال خودروهای الکتریکی در این کشور بحث کنند. انگلستان
پس از این گفتگوها، دولت اعلام کرد که به تاریخ برنامه ریزی شده برای خروج تدریجی خودروهای احتراق خالص در سال 2030 پایبند بوده و پیشنهادی برای تغییر چارچوب دستوری ZEV نداده است.
هیگ تعهد دولت به سال 2030 را دوچندان کرد، اما به نگرانی تولیدکنندگان اذعان کرد. او گفت: «تقاضا در سطح جهانی کاهش یافته است، بنابراین ما کاملاً در حالت گوش دادن هستیم.
“ما می خواهیم در مورد اینکه وضعیت فعلی چگونه آنها را تحت تاثیر قرار می دهد صحبت کنیم، اما جاه طلبی خود را کمرنگ نمی کنیم. من در اواخر هفته با تعدادی از خودروسازان ملاقات خواهم کرد تا در مورد چالش هایی که آنها در مقیاس جهانی با آن روبرو هستند بحث کنم.”
یک هفته بعد، رینولدز در یک سخنرانی به صنعت خودروسازی بریتانیا گفت که «نگران» است که چگونه سیاست دستوری «ارثی» ZEV «در حال حاضر کار میکند».
او گفت که دولت اکنون با خودروسازان برای تعیین “راه بهتری” مشورت خواهد کرد، اما اشاره ای به این موضوع نکرد که آیا این به معنای کاهش سهمیه های ترکیبی فروش خودروهای برقی است یا به عنوان مثال به خودروهای هیبریدی اجازه می دهد تا به اهداف خود توجه کنند.
وی با بیان اینکه “ما وضعیت را جدی می گیریم و فوریت را دریافت می کنیم”، گفت: تا پایان سال تصمیم گیری می شود. “ما می دانیم که شما نیاز به اطمینان دارید و به همین دلیل است که ما این مشاوره را سریع پیگیری خواهیم کرد، به شما در جهت شفافیت سفر می دهیم، و اطمینان می دهیم که در هفته های آینده قبل از تصمیم گیری در ژانویه، پاسخ های مورد نیاز خود را خواهید داشت.”
بعید است که خروج هیگ تأثیر چشمگیری بر تحولات طرح ZEV داشته باشد، اما جانشین او تنها چند هفته فرصت دارد تا قبل از سال جدید هرگونه تغییر در دستور ZEV – با همکاری وزیر بازرگانی – را امضا کند.
منبع:autocar