مالک واکسهال، Stellantis، تنها چند ماه پس از تهدید روسای شرکت به تعطیلی کارخانه خودروهای تجاری تاریخی خود در لوتون، به عنوان بخشی از نبرد با دولت بریتانیا بر سر دستور خودروهای بدون آلایندگی (ZEV) آن، اعلام کرد که قصد دارد کارخانه خودروهای تجاری تاریخی خود را ببندد.
این اعلامیه که 1100 شغل را در معرض خطر قرار می دهد، بخشی از اقدامی است برای “تثبیت” ردپای تولیدی Stellantis در بریتانیا در یک سایت در بندر Ellesmere، که سال گذشته پس از ارتقاء 100 میلیون پوندی شروع به ساخت خودروهای برقی کرد.
Stellantis گفت این تصمیم تصمیمی است که “به طور بالقوه به بهره وری بیشتر تولید کمک می کند” – چیزی که به گفته او همچنین به آن اجازه می دهد تا اهداف دستوری سختگیرانه فزاینده ZEV را برآورده کند.
این غول چندملیتی گفت که اگر پیشنهادهای اعلام شده امروز مجوز داده شود، تمام عملیات تولیدی لوتون به بندر الزمر منتقل می شود تا “یک مرکز خودروی تمام الکتریکی و پایدار” ایجاد شود.
سپس بیش از 50 میلیون پوند دوباره برای ارتقای سایت مرسی ساید برای انجام کارهای اضافی هزینه می شود.
Stellantis گفت که فقط چند صد شغل به شمال منتقل می شود.
یک مشاوره برای کارگران آسیب دیده اعلام شده است، با کسانی که نمی توانند این حرکت را انجام دهند، آموزش مجدد یا مشاغل بالقوه در مشاغل همسایه پیشنهاد می شود.
در پاسخ، یک سخنگوی دولت گفت: «در حالی که دیدن سرمایهگذاری Stellantis در آینده کارخانه بندر Ellesmere، دلگرمکننده است، اما میدانیم که این زمان نگرانکنندهای برای خانوادههای کارکنان لوتون خواهد بود که ممکن است تحت تأثیر قرار بگیرند.
ما شراکت دیرینه ای با Stellantis داریم و به همکاری نزدیک با آنها و همچنین اتحادیه های کارگری و شرکای محلی در مراحل بعدی پیشنهادات آنها ادامه خواهیم داد.”
Stellantis مدتهاست که علیه دستور ZEV بحث میکند، و در ماه اوت، مدیرعامل کارلوس تاوارس تهدید کرد که کارخانه را به عنوان بخشی از بازنگری در فعالیتهای خود در بریتانیا تعطیل خواهد کرد.
تاوارس گفت که دستور ZEV “به طور قابل توجهی به مدل کسب و کار ما لطمه می زند”، زیرا خودروسازان مجبور به فروش خودروهای برقی بیشتری شدند در حالی که هیچ انگیزه ای به خریداران ارائه نشد و صنعت با کاهش علاقه به خودروهای برقی دست و پنجه نرم کرد.
بر اساس این دستور، خودروسازان باید در سال 2024 به ترکیبی از فروش خودروهای برقی 22 درصدی دست یابند که تا سال 2030 هر سال به 80 درصد افزایش می یابد، در غیر این صورت برای هر خودروی غیر برقی که بیش از این آستانه فروخته می شود، با جریمه های سنگین مواجه خواهند شد.
سخنان تاوارس یک ماه پس از آن بیان شد که ماریا گرازیا داوینو، رئیس سابق Stellantis UK هشدار داد که اگر ابتکارات برقیسازی دولت یک محیط تجاری «خصمانه» ایجاد کند، این شرکت میتواند ساخت وسایل نقلیه در بریتانیا را متوقف کند.
قبل از اعلام Stellantis در اوایل امروز، گزارش ها حاکی از آن بود که دولت در حال اعلام مشورت در مورد دستور ZEV پس از مذاکرات بین وزرا و خودروسازان در هفته گذشته است. در زمان نگارش این مقاله، چیزی به طور رسمی اعلام نشده است.
کارخانه لوتون سابقه ای نزدیک به 120 سال دارد. در سال 1905، زمانی که واکسهال نیاز داشت از سایت اصلی خود در جنوب لندن گسترش یابد، افتتاح شد و از آن زمان تا کنون وسایل نقلیه تولید کرده است.
جنرال موتورز در سال 1925 واکسهال را خرید و به سرعت کارخانه Bedfordshire را گسترش داد. در سال 1931، این شرکت با نام تجاری Bedford وسایل نقلیه تجاری را راهاندازی کرد که کامیونها، اتوبوسها و اتوبوسها را در این مکان میساخت.
در طول جنگ جهانی دوم از این گیاه برای ساخت کامیون و تانک استفاده می شد.
هنگامی که تولید غیرنظامی بازگشت، در ابتدا بر روی خودروهای صادراتی تمرکز کرد و قبل از شروع تولید خودروهای Wyvern و Velox. در دهه 1950، حدود 36000 نفر در این سایت کار می کردند.
واکسهال کارخانه Ellesmere Port خود را در دهه 1960 افتتاح کرد، در حالی که برخی از خودروهای دیگر این برند با تلاش های مهندسی شده توسط سایر کارخانه های GM در اسپانیا ساخته شده بودند.
لوتون در دهه 1970 با کاوالیر به موفقیت بزرگی دست یافت، که این موفقیت را ثابت کرد که خط تولید و کارگاه رنگ جدیدی ساخته شد.
در سال 1986، کارخانه مجاور Bedford Vehicles به یک سرمایه گذاری مشترک با ایسوزو تبدیل شد، قبل از اینکه جنرال موتورز در سال 1998 کنترل کامل را به دست آورد. اکنون توسط شرکت تابعه Stellantis، IBC Vehicles Limited اداره می شود.
کارخانه فعلی لوتون در محل تاسیسات وسایل نقلیه بدفورد، در مجاورت کارخانه اصلی خودروسازی واکسال واقع شده است.
از زمانی که Vauxhall در سال 2021 بخشی از Stellantis شد، ون های متوسط و بزرگ را برای برندهای مختلف Stellantis تولید کرده است.
منبع:autocar